Ako sa leto spája s DNA, a prečo je dobré poznať svoje predispozície

Leto je v plnom prúde, a práve vďaka tomu mnohokrát zabúdame na základné veci, ako je ochrana pred slnečným žiarením, dostatok tekutín, či dostatočný príjem vitamínov a minerálov. Ako sa letné obdobie spája s DNA, a prečo je dobré poznať svoje genetické predispozície? 

Na ktoré genetické predispozície pôsobí slnko negatívne?

Často podceňovaná aktivita, ktorá môže mať negatívny vplyv na vaše budúce zdravie, je ochrana pred slnečným žiarením. A to najmä, ak vám vo výsledkoch DNA analýzy vyšlo zvýšené riziko rozvoja melanómu alebo zvýšené riziko rozvoja vekom podmienenej degenerácie makuly. 

Maligný melanóm je závažným typom zhubného nádorového ochorenia, ktoré najčastejšie postihuje kožu. Jeho vznik je ovplyvnený genetickými predispozíciami, ale veľkú úlohu zohráva aj životný štýl. V rámci prevencie je nutné dbať na to, aby ste si nespálili pokožku. Ďalším negatívne pôsobiacim faktorom je navštevovanie solária. Neexistuje nič také, ako zdravé solárium, a preto sa ich návšteva neodporúča. 

Vekom podmienená degenerácia makuly je ochorenie, ktoré sa prejavuje až v neskoršej fáze života. Ak sa ochorenie rozvinie, znemožní pacientom vykonávať bežné aktivity, ako napríklad čítanie, šoférovanie, pozeranie televízie, atď. Prejavuje sa postupným obmedzením schopnosti vidieť, až úplnou stratou zraku. V rámci prevencie sa odporúča nenamáhať si zrak a chrániť si oči prostredníctvom okuliarov. Ak trávite väčšinu pracovného dňa pred počítačom, zvážte kúpu okuliarov proti modrému svetlu. Nezabudnite si v pozeraní do obrazovky dávať po určitom čase prestávky. Okrem toho je veľmi dôležitá aj ochrana pred slnečným žiarením, a to kvalitnými slnečnými okuliarmi, ktoré majú aspoň 99 % UV absorbciu a blokujú UVA aj UVB svetlo. 

Na ktoré genetické predispozície pôsobí slnko pozitívne? 

Slnečné žiarenie, v adekvátnom množstve, je pre naše telo dôležité. Vďaka nemu si vie naše telo syntetizovať vitamín D, ktorý sa podieľa na mineralizácii zubov a kostí, ale aj rôznych biochemických, metabolických a imunitných procesoch. Čas strávený na slnku by mali zvýšiť najmä tí, ktorým z DNA analýzy vyšla predispozícia na zníženú hladinu vitamínu D v krvi. Odporúčaný čas strávený na slnku je aspoň 20 minút, trikrát týždenne. 

Ako sa chrániť pred slnečným žiarením? 

  • Používajte opaľovacie krémy s faktorom aspoň SPF30, ktorý blokuje aj UVA aj UVB žiarenie. 
  • Nezabúdajte si pred slnečným žiarením chrániť aj pery a okrem krémov používajte aj balzamy s faktorom SPF30. 
  • V prípade, že sa počas dňa kúpete, sprchujete alebo športujete (nadmerne sa potíte), nanášajte opaľovacie krémy viackrát za deň.  
  • Noste slnečné okuliare, ktoré majú aspoň 99 % UV absorbciu a blokujú aj UVA aj UVB svetlo. 

Letné športy a váš potenciál 

Leto je pre mnohých najaktívnejším obdobím. A preto, ak máte v pláne zapojiť do svojho programu nový šport, skúste to s takým, v ktorom máte vyšší potenciál. Z našej DNA analýzy môžete zistiť, na ktorý z 2 typov športových profilov máte vlohy. Toto rozdelenie závisí od viacerých faktorov, medzi ktoré patrí napríklad skladba svalových vlákien, o ktorých si môžete podrobnejšie prečítať v samostatnom blogu. Keďže podiel svalových vlákien má každý človek iný, aj športový potenciál každého človeka sa líši. Športový výkon jednotlivca je ovplyvnený genetikou až do miery 66 %. 

1. Vytrvalostný typ

Tento typ ľudí nemá problém zvládnuť dlhotrvajúcu fyzickú aktivitu s nižšou intenzitou. V tele majú výraznejšie zastúpené svalové vlákna I. typu, ktoré sú schopné fungovať aj niekoľko hodín. Medzi obľúbené letné športy, v ktorých budú vytrvalostné typy vynikať, patrí napríklad plávanie (nad 400 metrov), veslovanie, paddleboarding, triatlon, a taktiež aj dva športy, obľúbené celoročne, beh a cyklistika.

Aké typy športov robiť v lete?

2. Rýchlostno-silový typ

Vyvinúť maximálnu silu alebo vykonávať krátkotrvajúcu aktivitu s vysokou intenzitou nepredstavuje pre rýchlostno-silový typ ľudí problém. V tele majú výraznejšie zastúpené svalové vlákna II. typu, ktoré sa síce rýchlo unavia, ale sú schopné rýchlo sa kontrahovať a vyvinúť veľkú silu. Medzi obľúbené letné športy, v ktorých bude vynikať tento typ ľudí, patrí napríklad volejbal, posilňovanie (napríklad na street workout-ových preliezkach) alebo power jóga. 

Športovanie je zdraviu prospešné, a preto je najlepšou stratégiou, pokiaľ nie ste športovcom do morku kostí, vybrať si taký typ aktivity, ktorý má vaše telo vyšší potenciál zvládať. 

Využite čerstvú zeleninu a ovocie ako zdroj vitamínov a minerálov

Letné obdobie je ideálne na doplnenie vitamínov a minerálov z čerstvého ovocia a zeleniny. Pomáha telu robiť si zásoby a budovať imunitu. Vďaka analýze DNA zistíte svoje predispozície na hladinu vitamínov a minerálov v krvi. Ktoré vitamíny a minerály sú dôležité pre športovcov? Železo a horčík pomáhajú telu budovať energiu. Zdrojom železa je špenát, cícer, ale aj červené mäso a vajíčka. Horčík nájdete v zelenej listovej zelenine, čiernych fazuliach a šošovici. Vitamín A je dôležitý pri vytrvalostných športových aktivitách. Sezónnym zdrojom vitamínu A sú sladké zemiaky (batáty), mrkva, kel a špenát. Všetci športovci by mali dbať aj na dostatočný príjem vápnika. Ten nájdete napríklad v maku, v brokolici a v špenáte. Viac o vitamínoch a mineráloch a ich funkcii si môžete prečítať v tomto blogu. Snažte sa počas leta obmedziť príjem vitamínov a minerálov zo supplementov (doplnkov stravy) a nahraďte ich prirodzeným zdrojom z potravy.

Športujte zdravo 

  • Dbajte na dostatočný príjem tekutín – odporúčaný denný príjem je 3,5 litra u mužov a 2,5 litra u žien, v lete však pri športe nezabudnite tento objem navýšiť.
  • Nepreceňujte svoje možnosti, najmä v horúčavách.
  • Snažte sa vyhnúť nadmernej fyzickej aktivite v hodinách od 11:00 do 16:00. 
  • Nešportujte na priamom slnku (ani v ranných a poobedných hodinách).
  • Obohaťte svoj jedálniček o čerstvú zeleninu a ovocie plné vitamínov.

Poznať svoje genetické predispozície prináša mnoho výhod. Okrem personalizovanej prevencie získate aj náhľad do fungovania svojho tela. Na ktoré ochorenie máte genetickú predispozíciu? Aké sú vaše predispozície na hladiny vitamínov a minerálov v krvi? Ktorý typ svalových vlákien je u vás zastúpený častejšie a na aký typ športov máte vyšší potenciál? Pozrite si porovnanie našich DNA testov, a objavte informácie, ktoré nesie vaša DNA. 

Zdroje fotografií

  1. https://unsplash.com/photos/U2pAc67d9OQ 
  2. https://unsplash.com/photos/gXuTCi3WhgQ
  3. https://www.freepik.com/free-photo/woman-applies-sunscreen-body-part-sun-protection-concept_11915046.htm#page=1&query=sunscreen&position=2
Marketing DNA ERA

Mgr. Lucia Martinová

Online & Social Media

Lucia je absolventkou marketingovej komunikácie na Univerzite Komenského. Má niekoľko ročné skúsenosti s online marketingom a komunikáciou značiek. V DNA ERA pracuje od roku 2021 na pozícií Online & Social Media.

Podobné články